Sunday, December 03, 2006

raHMat RamaDHaN - nuKiLaN aWin86

Dah lah ko tak nak balik dengan dia..ko kutuk lagiks dia!! Ko lupa ker ko kata dia budak kampong lah..jongos lahhh..tak handsome lahh! Apa..ko fikir ko bagus sangat ker? Aku tahu ko cantik ..ramai peminat…tapi tak baik ko sakitkan hati dia cam tu! Dia ikhlas nak ajak ko balik cuti dengan dia..satu bas! Bukannya luak pun….terngiang-ngiang kata-kata L di telinga aku yang tak pekak nie.

Ya Allah…sombongyer aku! Betulkah itu kata-kata aku??? Betulkah? Ya Allah…kenapa aku tak teringat langsung sumpah seranah atau cacian aku pada D. Sampai macam tu sekalikah pandangan aku terhadap D?

L…sumpah…aku tak cakap pun cam tue…aku tak tahu pun D nak ajak aku balik cuti satu bas dengan dia! Sumpah….bagai nak tersembur biji mata aku menatap wajah L.
Alahai A….bukan aku sorang dengar cacian ko pada D tu! Ko tak percaya ko tanya MA dan Z. Diorang pun dengar kutukan ko tu! Kat dewan makan lagiks…dengus L padaku.
Ya Allah…kenapa aku tak ingat semua tu??? Kenapa???? Cuak sungguh aku memikirkannya.
Tak apalah L..kalau betul aku yang cakap macam tu, aku minta maaf sungguh-sungguh. Mungkin aku tak sedar ketika aku melafazkannya. Aku hargai niat baik ko tu L. Macamana pun …..terima kasih sajalah L…..luahku kesal.

Hari demi hari berlalu. L, Z dan MA memandang aku penuh dengan kebencian. Ya Allah …..kenapa aku tak ingat peristiwa itu? Aku dipinggirkan mereka dalam semua segi. Dalam bulan Ramadhan yang mulai itu, aku tabah mengharungi hari-hari yang berlalu berseorangan. Tiada lagi hilai-tawa Z, L dan MA. Aku betul-betul keseorangan biarpun L tinggal sebilik denganku. Apatah lagi kami berdua serumah dengan D! Pernah airmataku menitik dalam pinggan nasi yang kugunakan semasa berbuka puasa! Sesungguhnya masa itu aku rasa amat sunyi berada di rantauan orang!Ya Allah …peritnya RamadhhanMu kali ini.

Ramai kawan sekampus yang memerhatikan aku keseorangan ke hulu hilir. Tiada lagi bertemankan kawan-kawan rapatku. Tapi kuasa Allah itu Maha Besar….sedang aku dan kawan-kawanku membawa haluan masing-masing, tiba-tiba aku dikejutkan dengan pengakuan oleh L bahawa D kini telah menjadi buah hati barunya!

Ko gila ker L? tanya aku pada L. Bukankah ko kata D tu pangkat pak sedara dengan ko? Tanya aku pada L.
So what? Kalau dah jodoh aku…ko nak cakap apa? Jawab L sombong.
Aku tak kesah L ..dengan sapa pun ko nak couple..tapi kenapa D? Kenapa dengan orang yang ko kata nak kenenkan pada aku dulu tu? Tanya aku sinis pada L.

Ditakdirkan Allah, minggu kedua Ramadhan itu MA telah masuk hospital kerana menghidap demam panas dan aku telah mengambil kesempatan itu untuk melawatnya.
Maafkan aku A…aku tau ko tersiksa dengan perlakuan kami. Tapi …itu bukan rancangan aku ..kata MA perlahan.
Rancangan? Apa maksud ko MA? Tanya aku dengan penuh minat.
Aku tak sampai hati tengok ko keseorangan macam nie..kata MA lagi.
Aku rasa terharu A… terharu sangat… sebab ko sanggup melawat aku biarpun aku, L dan Z buat ko cam tue…kata MA.

Aku tak pernah buang kawan MA…lagipun aku tak tahu cerita pun kenapa aku diperlakukan macam nie. Aku tak ingat pun aku pernah caci D macam yang korang katakan dulu. Demi Allah…MA! Balas aku perlahan.
Sebenarnya…..itu semua rancangan L! L tertarik hati bila mendengar luahan perasaan D untuk berkawan dengan ko…sebab itu dia reka cerita macam tu!
Mulanya L malu sebab D tu pangkat pak sedara dengan dia tapi dia tak sangka yang D juga berminat dengan orang seperti kita! Kata MA tersekat-sekat.
Sebab itu dia reka cerita yang ko kutuk D kaw-kaw macam tu dan mintak tolong kami bekerjasama dengannya! Pada D juga dia menceritakan perkara yang sama…sambung MA lagi.
Ya Allah …MA…sampai macam tu sekali??? Tanya aku sambil kugeleng-gelengkan kepalaku yang tak pening pun.

Aku akur dengan pilihan L walaupun masih bersedih kerana diperlakukan begitu oleh kawan-kawan baikku. Sanggup mereka mempertaruhkan hubungan baik sesama sahabat semata-mata kerana menurutkan hasrat hati!Syawal yang dinanti, semakin menjelang tiba. Hubungan aku dan MA serta Z pun kembali terjalin seperti biasa. L dan D pula sedang asyik melayari bahtera perhubungan mereka tanpa restu……dari aku laaa..heheheheee….Sapa lagiks????

2 comments:

slambe jr said...

isk ni bukan cinta 3 segi lagi ..ni bersegi2, cam taufan durian. cam citer soap opera rosalinda ispadora alta vista...

NORMAH said...

WOI..MCM SOAP OPERA LA...SYAHDU ABIS..ITULA SYOKNYA ZAMAN REMAJA YE DAK..KENANGAN MENGAJAR ERTI KEHIDUPAN...