Sunday, October 08, 2006

Wajah Baru Blog Kita


(Ramai tertanya sebenarnya... Gambar baby sebelah ni anak sedara Anim dan gambar ni diambil masa celeberate 40 yrs birthday Anim kat Restoran Tupai2 pada 16 Julai 2006)

Hampir 8 jam aku dan bini aku merencanakan java script dan html programming untuk membuat renovation blog ni. Tu pun belum campur dengan memerah otak mencari idea untuk design dan programming yang dibuat sebelum tu. Berhenti berbuka puasa, sembahyang terawikh, pukol 10-00 malam tadi sambung lagi sampai sekarang, baru siap beb. Bukan saja2 nak tukar wajah tapi memang perlu ditukar untuk updated dengan version terbaharu serta menambah beberapa features yang penting untuk kemudahan pelayar2 blog.

Teknologi komputer hardware dan software ni salah satu masalahnya benda2 macam ni la iaitu untuk sentiasa updated dan ianya melibatkan masa dan programming kod2 html dan javascript yang banyak. Aku dari tak reti pun dah reti dah sikit2 tengok cara bini aku buat. Aku akan cuba update kan blog ni dengan software2 yang terbaharu dan terkini supaya blog kita ini akan setanding dengan kemajuan teknologi maklumat terkini.

Antara features terbaharu dalam blog ini ialah :

Archieve : Sila klik kat arrow archive yang dekat perkataan bulan tu dan kita boleh drop down tajuk2 artikel samada yang terdahulu atau sekarang.

Artikel : Setiap artikel ada function untuk di e-mailkan kepada kengkawan yang lain.

Gambar : Gua dah boleh bubuh gambar2 kat artikel dan di kiri blog.

Lain2 : Gua dah berjaya menstablekan beberapa function seperti lagu, chatbox dsb supaya tak jamm dan berjalan lancar, itu pun kalau server dia tak down la dan tak terlalu overload sangat seperti yang berlaku pada chatbox ni hari jumaat pukol 11 pagi minggu lepas...Jamm giler.

Walaubagaimanapun terdapat beberapa functions tidak begitu stable lagi dan mungkin tak boleh berfungsi sepenuhnya seperti klik untuk Older Post di penghujung bawah page ini untuk melihat Archieve. So cara yang paling berkesan untuk melihat Archieve ialah dengan pergi ke ruangan Archive disebelah dan klik kepada arrow dan tajuk2 yang berkaitan.

Akhir kata kaunter blog pun dah cecah 1,000 hits dan sesiapa yang nak letak gambar2 dia kat blog, e-mail la kat aku gambar2 korang. Nanti aku siarkan ye. Aku pun ada tambah dan betulkan beberapa phone no. kengkawan dalam Artikel HSItm Bhg 4 (Phone No.). Jadi tolong check balik pembetulan phone no. dan phone kengkawan baru. Adios.

3 comments:

Anonymous said...

Emm.. okay jugak wajah baru ni. cerah sket kalau tak gelap aje...

Anonymous said...

ok laaa bang....wah bertambah2 serinya..keep up the good work ..n TQ
MG..bukan Mgr yea..hehheh

Anonymous said...

Mmg canggih ..sekalung tahniah buat kida & syg kida....cam lam bubble lak.....blurppp