Tuesday, October 31, 2006

NostALgia bUdAK ITm - ePisOD 2 (edisi belum edit)

“Assingment kamu semua ialah pada muka surat 18 buku Financial Accounting ni dan saya nak awak hantar pada hari Rabu nanti, ok kelas, jumpa semula hari Rabu ye.” Selesai kelas Cik Rozainun pada hari ini. Jam sudah menunjukkan pukol 12 tengahari dan gua mengajak Puis untuk bersegera meninggalkan kampus untuk balik ke Hostel Remaja. Geng-geng yang naik bas segera bekejar menaiki bas untuk mendapatkan tempat duduk dan trip yang awal.

Gua dan Puis menuju ke tempat meletak motosikal di hadapan kantin berdekatan dengan Pondok Pengawal. Geng2 motosikal gua lihat semuanya bergegas ke tempat yang sama. Mat Dwan, Jepun, Chegeng, aruah Zainal dan lain-lain lagi. Kat tempat motosikal, gua lihat ramai kawan2 yang sudah tamat kelas pun turut sama ke tempat letak motosikal masing2.Yamaha RXS, Honda Raider, Suzuki GP, Yamaha Enduro, Honda Cub, Honda Fame, Suzuki Cub dan lain2 jenis motosikal mewarnai kampus ITM Pahang.

Sampai kat motosikal , gua lihat Pak Guard Saad dengan misai tebalnya mengerling kearah gua. Ni mesti kes rambut gua dah terlebih panjang ni. Siut betul lah pak guard ni, tak kasi chance langsung gua nak jadi Ronnie James Dio atau David Coverdale. Gua cepat2 memakai helmet putih jenis Arai sebelum Pak Guard Saad dapat meneliti rambut gua yang mulai mengurai tu. Tanpa berlengah gua terus menghidupkan motor dan bergerak dari situ bersama2 Puis. Chau Chin Chau Encik Saad!

Sampai kat Hostel Remaja, gua lihat Pak Guard Pakcik Kelana ada di pondok pengawal. Gua tegur Pakcik Kelana. Pakcik Kelana memang pak guard yang paling baik sekali di kampus ITM Pahang ini. Setelah meninggalkan pakcik Kelana, aku mengajak Puis berhenti sebentar kat gerai Abang Sham yang berniaga di luar pagar Hostel Remaja. Lagipun jam baru pukol 12-15 tengahari dan Dewan Makan hanya di buka pada jam 12-30 tgh. Ada 15 minit lagi.

“Abang Sham, bagi air oren 2, keropok lekor dah ada ke bang?” sempat jugak aku telan 2 keping keropok lekor sebelum makan tengahari. Sedang makan aku lihat bas Bombay hijau sudahpun sampai di hadapan pintu pagar Hostel Remaja. Yang selalu turun dulu dari bas tak lain tak bukan Clark Gable sebab dia suka duduk kat pintu bas. Pengikut dia selalunya kat belakang ialah Lan Kentei, Mat Rock dan Mr T. Lepas tu barulah penumpang2 lain boleh turun…mamat2, awek2…

12-30 tengahari, gua pun melangkah ke Dewan Makan bersama2 Puis, Sidi, Sarip, Joe, Chegeng dan Pian….memang ni group gua yang setia. Perghhh…punye lah ramai orang beratur. Nak buat camne beratur je lah….Senior, Junior sama2 beratur. Nasi kawah dan lauk ikan jaket, kuah tauchu, sayur kangkung, tembikai potong, air sirap itulah menu hari ini.

Selesai makan, macam biasa balik ke bilik, boleh lelap sekejap sebelum pukol 2. Aku pun menaiki tangga menuju ke tingkat 4 Block C Hostel Remaja. Sampai di hadapan bilik, aku lihat pintu bilik ku terbuka sedikit. Siapa dah sampai dulu ni. Aku menyelak daun pintu…kosong. Ni mesti ada yang lupa kunci bilik ni tadi, ada lah roommate aku ni yang hantar buku nota dulu sebelum nak pergi Dewan Makan. Tiba-tiba aku terlihat satu sampul surat di atas bantal di katil ku…Sampul surat bewarna pink itu ku ambil dan ku teliti…

Kepada,
Saudara Mazlan

Sapa pulak yang main hantar surat kat aku ni ……


Bersambung….

No comments: