Wednesday, November 01, 2006

SyeD aZmaN @ MaN tErOK DIA - Profile

Nama: Syed Azman bin Syed Tahir
Nama kat ITM : Man Terok
Kursus: DIA
Tarikh Lahir : 19 Jun 1967
Nama Isteri : Rokiah @ Zura bt Edin (Dulu kerja tapi aku dah suruh berhenti jaga anak2 aku)
Pekerjaan aku: Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM).
Pangkat Leftenan Komander @ Mejar @ DSP sahab.
Alamat Rumah: 25-2-3 Mutiara Apartmen, Jalan Bukit Setiawangsa, 54200 KL.
Rumah sendiri kat Indera Mahkota Kuantan aku bagi sewa( Dah jadi TASKA skrg)

Anak2: Syarifah Nur Iman Nadhira bt Syed Azman - 10 tahun
Syarifah Nur Iman Najiha bt Syed Azman - 8 tahun
Syed Ahmad Aidil Farhan bin Syed Azman - 6 tahun
Syed Ahmad Addin Farhim bin Syed Azman - 3 tahun

Aku sebenornya tak minat bidang tentera ni..ingat lagi masa kena sertai KESATRIA dulu..pehh naik nyampah aku.. Tapi dek kerana kegawatan ekonomi dan semangat yang aku dapat lepas kenal dengan seorang pegawai Tentera aku pun masuk juga.. Mula2 aku minta Airforce tapi diorang cakap aku dah senja nak masuk Ariforce sebab depa ambil orang yang fresh lepas sekolah so aku ditawarkan masuk Tentera Laut dibawah skim graduan..

Lepas hampir 15 tahun aku rasa dah cukup bersyukur aku dapat berkhidmat untuk negara aku walaupun orang cakap tentera ni takde keje.. abiskan duit kerajaan aje.. tapi aku bangga..Aku dapat pengalaman belayar di tengah lautan yang bila tengok keliling takde satu daratan langsung yang kelihatan.. Aku dapat pengalaman berdepan menangkap kapal nelayan asing yang keras kepala, kapal Tentera Laut asing yang sentiasa meronda melihat kawasan persekitaran Malaysia mungkin bertujuan baik atau tidak tak taulah aku..Aku juga pernah menempoh gelombang laut bergelora setinggi 10 meter dan angin selaju 100 km/jam ditengah2 laut..

Disamping itu aku juga dapat peluang pegi luar negara seperti Vietnam, Filipina, China, Australia, Jerman, France, Holland dsbnya. Pengalaman ni aku rasa tak semua orang boleh dapat..JOIN NAVY AND SEE THE WORLD..

SEDIA BERKORBAN (moto TLDM)

4 comments:

slambe jr said...

wah, bkn main smart awok ngan uniform. jadi raja laut yer. senang2 ajak la rodong & family visit dlm kapal TLDM. bukan sume dpt chance camtu. Klu ada bot sendiri blh ajok koi g mancing spot yg baik

Anonymous said...

Pehhhh... putih bak salju Man Teghokkk in uniform.. Eloknyer, wife & anok2 pun pakai putih ateh ke bawohh.. Baru betoi2 d Navy family.. Heh2.. Jauh perjlnan, luehh pemndgn.. @ least we've got some1 yg menjiwai Cikgu Harun @ Kesatria.. Idup Teghokkk.. Teruskan berbakti dgn cara & kaedah masing2.. Kerja yg baik itu, walau apa pun bidangnyer, adalah 1 ibadah.. I'Allahhhh..
Lan Kentei :-D

zeck786 said...

Fuuuyoooo..koi tabik spring kat engka Man Terok...Berkhidmat Untuk Negara...Hidup Perwira DIA!

mat dwan said...

koi stuju ngan lan kentei, slumber dan kitag... komer nie saper la compare ngan awok... tabik spring skali lagi... Teruskan perjuangan, Navy never say Good Bye...