Thursday, January 25, 2007

thEaTeR mUZikaL kAnaK-kAnaK aLi bABa




Baru-baru ini pada cuti sekolah yang lepas telah berlangsung Theater Muzikal Kanak-Kanak Ali Baba dari 19 - 28 Dis 2006 di Panggung Sari, Istana Budaya. Saya sekeluarga sempat melapangkan masa beriadah menonton theater kanak-kanak ini yang saya rasakan memang best dan kerana itulah saya selitkan dalam artikel untuk kali ini. Next time kalau ada theater kanak-kanak sebegini memang saya tak nak lepaskan peluang untuk membawa family saya lagi. Berbaloi dengan masa selama 4 jam kita habiskan disitu.

Theater ini jalan ceritanya adalah biasa kita lihat sebelum ini seperti didalam cerita P.Ramlee, Ali Baba Bujang Lapok. Namun begitu persembahan yang dibawa oleh pelakun kanak-kanak dan Aznil Hj Nawawi pada malam itu memang menghiburkan sampai anak-anak saya yang sebelum ini pernah menonton theater yang lain tidak berganjak dari tempat duduk dan penuh konsentrasi.

Namun yang paling mencuit hati penonton pada malam itu selain dari telatah Aznil ialah pelakun kanak-kanak yang berlakun sebagai Sarjan Penyamun iaitu Putera Syamimhaikal yang berusia 6 tahun bersekolah di Tadika Gemilang, Jalan Gurney, Kuala Lumpur. Keletah beliau begitu bersahaja mencuit hati sehinggakan Aznil sendiri tak dapat menahan gelak beberapa kali dalam beberapa babak dalam theater tersebut. Lain-lain pelakun seperti Ahmad Zaidyanshah 10 tahun(Johan Bintang Kecil Smart-Kids 2006, Naib Johan Bintang Kecil RTM 2005), Ati Afira Kholid 12 tahun (membintangi theater DiMana Singa dan Theater Muzikal Rubiah), Ahmad Najib Badarudin 10 tahun, Sakdiyah Saleh 11 tahun serta Kumpulan Penyamun, Penari dan Kumpulan Alam dari Akademi Seni Pak Ngah sememangnya berbakat dan amat menghiburkan. Lain kali kita boleh konvoi ramai-ramai gathering tengok theater sambil bawak family di Istana Budaya pulak yer..

No comments: