Tuesday, March 29, 2011

aRtiKeL dWaN - haK2 iSteRi jiKa beRLakU peNceRaiAN (Part 2)

Manakala Maintenance atau nafkah zahir boleh lah diertikan sebagai bantuan kewangan dalam masa perkahwinan dan dalam masa iddah selepas perceraian (Nafkah Iddah) seperti beberapa definisi IBNU QUDAMAH ‘Nafkah or maintenance is something which is spend for the necessities for the wife such as goods, drinks, clothes and shelter’. SAYYID SABIQ ‘Maintenance given to the wife such as food, medicine, even though a wife is a rich person’. IMAM NAWAWI ‘Maintenance includes clothes, shelter, comb, soap, powder, medicine, money that be used to by wife’s needs, servant if wife came from rich family’. Secara relatifnya nafkah zahir semasa perkahwinan ini adalah wajib disediakan oleh suami semasa didalam perkahwinan dan semasa iddah, kadangkala kita lihat isteri yang redha telah tidak menerima nafkah zahir oleh kerana kemampuan belaiu malah ada yang terpaksa menyara keluarga dan suami kerana ketidakmampuan suami, ini adalah dibenarkan dengan keredhaan tetapi ini tidak bermakna isteri tersebut tidak boleh membuat tuntutan nafkah apabila berlaku perceraian. Oleh itu diharuskan isteri untuk menceritakan apa yang berlaku kepad orang-orang yang boleh dipercayai didalam ahli keluarga kerana mahkamah akan melihat kepada saksi-saksi penting ini dalam menentukan jumlah tuntutan nafkah tersebut.

Didalam sebuah hadis Rasulullah bersabda “Fear Allah concerning women! Verily you have taken them on the security of Allah and intercourse with them has been made lawful by the words of Allah. You too have right over them, and they should not allow anyone to sit on your bed whom you do not like. But if they do that, you can chastise them but not severely. Their rights upon you are that you should provide them with food and clothing in a fitting manner. I have left among you the Book of Allah, and if you hold fast to it, you would never go astray.”

[Sahih Muslim]

Mengikut Imam Shafii, tempoh untuk membuat aduan adalah apabila suami tidak memberi nafkah selama 3 hari berturut-turut. Saksi-saksi tadi amat penting dalam kes sebegini. Dan seharusnya apabila suami didapati telah tidak mampu memberi nafkah lagi kepada isteri, maka siisteri boleh memfailkan kes perceraian di mahkamah.., kecuali suami terleih dahulu memfailkan nusyuz seperti didalam perkara 59 Enakmen Wilayah Persekutuan 1984, kuasa kuasa mahkamah untuk mengarahkan pembayaran nafkah dan kesan nusyuz.

Manakala nafkah iddah pula adalah nafkah yang wajib keatas suami didalam masa iddah yang telah ditapkan oleh mahkamah. Kadar nya adalah mengikut cara hidup didalam perkahwinan tersebut. Ini adalah untuk merigan kan beban isteri yang telah diceraikan.

No comments: