Sunday, March 27, 2011

aRtiKeL dWaN - haK2 iSteRi jiKa beRLakU peNceRaiAN

Mat Dwan ada mengirimkan artikel untuk kita budiMaN kongsikan bersama. Artikel tersebut bertajuk "Hak-Hak Isteri Jika Berlaku Penceraian". Artikel tersebut agak panjang, oleh itu saya akan siarkan secara bersiri dari masa ke semasa. Moga menjadi pedoman kepada rakan budiMaN semua. Beginilah artikel tersebut :

Assalamulaikum rakan2 BudiMan, mula2 kito nok mitok kebenare abe ley kito nok nulih sket kat bloq dia nie, kito nak nulih sket sebanyak pasal undang2.., buke la kito ni pandai sangat, Cuma nya kito ‘berpesan pesan dengan kebenaran dan berpesan pesan dengan kesabaran’ abe ley kalu ok post la article nie kalu dok ok kira trash jer la.

Saya Mat Dwan ada la sket ilmu peundangan, saya nak bercerita tentang beberapa aspek perundangan dalam kehidupan kita, mungkin ada diantara rakan2 yang lebih tahu dan mahir dari saya, tapi mungkin ada juga yang belum tahu.., biasalah kalu rajin dan ada masa baca je la dan kalu nak comment atau bertanya lebih lanjut amatlah dialu-alukan.

Kita mungkin akan bercerita tentang hak hak kita didalam sebanrang permasalahan atau isu, mungkin dalam satu article saya akan utarakan satu isu untik satu topic agar kita tak keliru sangat. InsyaAllah.

Kali ini buat pertama mula saya akan bercerita tentang ‘hak-hak seorang isteri apabila berlaku perceraian’, saya suka memilih tajuk ini memandang kan ramai kaum wanita yang terainaya apabila berlaku perceraian ataupun apabila suami mereka ‘menambah cawangan’ malah ada seorang rakan Mat Dwan telah bercerai selama 5 tahun tetapi tidak membuat sebarang tuntutan hanya kerana diugut oleh bekas suami beliau.., malah saya rasa banyak lagi kes kes yang sedemikian berlaku disekitar kita. Untuk tujuan itu, saya akan menggunakan beberapa rujukan seperti buku Prof Ahmad undang Syariah Kelantan dan Wilayah Persekutuan dan tentulah AlQuran dan Alhadis dan satu lagi citation mungkin di buat dalam bahasa inggeris, ini adalah kerana ia lebih jelas.

Baik lah, kita bermula dengan prosedur perceraian itu sendiri, kita semua tahu perceraian adalah perkara halal yang paling di benci Allah. Maka dalam kebiasaan sesuatu perceraian akan mengambil masa dan prosedur tertentu yang natijahnya memberi waktu kepada pasangan untuk reconcile. Selepas mahkamah pronounce perceraian itu, biasanya hakim syariee akan mengumumkan 3 perkara iaitu pegesahan cerai, edah dan hak sementara penjagaan anak. Disini pihak isteri haruslah faham yang tuntutan yang lain mesti difailkan berasingan sejurus selepas kes perceraian selesai.

Diantara tunrutan yang boleh difailkan Maskahwin dan pemberian, accommodation atau penempatan selepas bercerai, mutaah, saradiri dan harta sepencarian. Saya akan cuba mengexplain satu persatu secara ringkas.

Maskahwin dan Pemberian adalah wajib dilunaskan oleh pihak lelaki seperti Surah An Nisa (Ayat 4) ‘And give the women (on marriage) their dower as a free gift; but if they, of their own good pleasure, remit any part of it to you, take it and enjoy it with right good cheer)’ Malah pemberian ini bukan sahaja mesti dilunaskan apabila berlaku perceraian tetapi juga apabila suami hendak berpoligami. Mengikut seksyen 57 dan 23(7) Enakmen undang undang syariah Wilayah Persekutuan. Isunya ialah apabila maskahwin atau dawry ini bagi kawasan Kelantan adalah ‘semua yang tersebut’ ini bermakan jumlah yang perlu dijelaskan adalah jumlah hantaran dan jika berhutang hendaklah dijelaskan hutang tersebut sejurus bercerai atau sebelum berpoligami.

bersambung........

No comments: