Tuesday, July 28, 2009

teRiMa kaSih

Saya ingin menyampaikan penghargaan dan jutaan terima kasih kepada beberapa sahabat budiMaN iaitu Ummi, Walid, Bilal dan Kitang yang telah menyampaikan sedekah masing-masing melalui saya kepada seorang sahabat budiMaN kita di Kuala Lumpur yang sangat memerlukan bantuan segera. Sedekah tersebut insyaallah akan saya sampaikan kepadanya pagi ini dan semoga dengan sedekah tersebut akan dapat meringankan sedikit keperihan beliau sekeluarga.

3 comments:

wani said...

Lan, awak dah tengok ke gaya SPRM dera Teo kat youtube? acu tengok ni http://suwaritimur.blogspot.com/2009/08/benarkah-video-ini-benghock-altantuya.html

ish menggerikan. betul ke SPRM buat lagu tu?

satu malaya dah tengok tu....

lan kida said...

Salam Wani,
Saya tak tengok lagi video tu tapi SPRM kuasa di peruntukkan sama macam polis dan pegawai SPRM sebelum mula kerja sememangnya latihan asas di Kem Pulapol Jalan Semarak selama 3 bulan di mana teknik soal siasat di latih oleh pegawai-pegawai Polis dan SPRM.

Sebenarnya teknik soalsiasat adalah mengikut budibicara seseorang pegawai SPRM dan sepatutnya yang berlandaskan tatacara soalsiasat dan manual prosedur kerja. Kalau yang bertentangan dengan undang-undang, pegawai tersebut mestilah bertanggungjawab sepenuhnya.

Cuma pengalaman peribadi saya Wani, saksi atau accused ni ada yang degil dan keras kepala dan saja nak menyusahkan orang. Dan kadang2 dia orang tu ingat kita ni takde kerja lain dan nak mengadap dia jer dan dengar temberang dia...bila dah 2 malam kena berkurung dengan saksi atau accused ni, pegawai mulalah bengang...dengan bini telefon tak berhenti tanya apasal tak balik2...dengan boss tanya apasal tak siap2 lagi statement saksi..dengan anak dok tanya abah bila nak beli buku sekolah...tak mandi, tak tidur dan tak rihat sama jer macam saksi dan accused tu....haa apa lagi...mahu penerajang bagi kat dia orang tu kalau tak sabar.

Sebenarnya kalau dah di panggil jadi saksi atau accused sekalipun...cerita jer la jelas-jelas...kalau salah mengaku...senang nak runding...pegawai tu pun jadi lembut hati jugak..kerja dia siap cepat...ni kejap cakap lain...jerkah sikit cakap lain...mana satu nak pakai dalam statement...selalunya bila buat salah mula cakap berbelit2.

2 bangsa Cina dengan India memang nak kena jerkah baru cerita dia straight jer..tidak macam ular. Melayu jer paling senang nak suruh cerita...jerkah sekali gerenti straight lepas tu.

Kes SPRM walaupun white collar crime tetapi jangan lupa dia orang ni banyak yang terlibat dengan gangster, kongsi gelap, sindiket... sebab itu pegawai SPRM semua ada lesen pistol dan bawak senjata bila pergi tangkap orang walaupun pegawai kerajaan..sebab banyak kali berdepan dengan kes draw nak tembak-menembak ni beb.

Tapi untuk kes Teo ni...susah nak cakap la beb...macam2 hal kat belakang tu dan video tu belum di sahkan lagi kesahihannya (ni bukan kes nak bela SPRM)... kalau ada pegawai SPRM yang salah biar dia orang tanggung akibatnya...

kesimpulannya..memang nak kena sabar jadi enforcement officer ni..tak sabar..tak berbaloi beb...sebab itu la gua blah!

Salwani said...

ya la Lan, kawan wanipun cakap macam tu. abang dia yg koje polis kata tak berbaloi kerja polis.

tah la... DAP ngan PKR ni pun satu macam. Kami yang bekerja ngan dia orang tau le peel dia orang. kalau dalam umno, yg bawah ok, yang atas korup. kalau dalam PKR,yg atas OK, yang bawh? wani tengok dia orang tak de orang yg nak wat kerja, jadi dia cekup ahli2 UMNO yg berlakon nak tolong PKR. Tu yg PKR hancur gak la. Malas cakap banyak, kita bukan ada bukti nak tuduh2 depa. tak nak le wani kena panggil kat sape lak bagi statement. sbb byk yg hearsay, bukan tengok depan mata.