Thursday, July 09, 2009

teRbaNG laGi 2

Penat tak habis lagi beb sebab malam semalam baru sampai dari Sabah bah. Kiranya perjalanan ke Sarawak dan Sabah pada kali ini memang memenatkan dengan pelbagai aktiviti dan urusan yang masih banyak perlu diselesaikan.

Perjalanan bermula pada pukol 7-00 pagi Jumaat lepas bilamana saya bersama 3 orang lagi rakan perniagaan saya ke LCCT untuk menaiki penerbangan ke Kuching pada pukol 11-00 pagi. Kami sampai di LCCT kira-kira jam 9-30 pagi setelah berhenti breakfast di Nilai dan check in beg golf di kaunter. Penerbangan Air Asia macam biasa delay hampir 1 jam setengah dan kami berlepas kira-kira jam 12-30pm.

Kami sampai di Kuching kira-kira jam 2-00 petang dan di airport sudah menunggu beberapa rakan kami dengan kenderaan untuk membawa kami ke hotel. Pengarah SPRM Sarawak turut berada di airport menanti saya dan saya menaiki kenderaan beliau ke hotel. Kami check-in di Merdeka Palace Hotel di mana kami mendapat Royal Suite di tingkat 18 bersebelahan dengan Agong Suite dan Presidential Suite di tingkat tersebut. Memang best giler suite yang kami duduk seramai 4 orang kerana mempunyai 3 bilik yang luas dengan dining hall, kitchen, bar dan sebagainya. Tingkat tersebut pula lengang dengan hanya kehadiran kami sahaja. Saya duduk bilik seorang, Sani duduk bilik seorang sementara Mat Sam dan Mat Nan berkongsi bilik.

Selesai check-in, kami diberikan sebuah kenderaan untuk kami bergerak oleh hos kami di Kuching dan malamnya kami di bawa menjamu selera di Top Sport Ah Seng ABC Corner, tempat seafood dan makanan Sarawak famous dengan sajian bermacam2 jenis seafood seperti udang galah, ambak (belitung), sharks fin, midin dan bermacam2 lagi. Lepas makan malam, kami balik semula ke hotel dan sambung santai di suite kami bersama hos kami. Selepas itu pada pukol 12-00 malam kami sambung lepak di Victoria Arms di Basement Merdeka Palace sampai pukol 2-00am.

Sabtu, rancangan untuk melawat beberapa tempat sempena urusan kami terpaksa di batalkan kerana seharian hujan turun di Kuching dan segala perbincangan terpaksa di lakukan di suite kami di mana beberapa ketua jabatan kerajaan hadir. Jadi kami kerja sambil santai kat suite dan makanan di hantar oleh hos kami. Memang best la..sebut jer apa nak makan..mesti sampai... Pizza Delivery... Coffee Bean Delivery...semua sampai beb. Memang best giler la tukang jaga kami kat Kuching tu.

Malamnya kami di bawa makan malam di Pondok Laguna di City Center dimana kami dijamu dengan Nasi Padang dan makanan Indonesia. Best dan pedas giler2 beb. Lepas makan malam, kami balik semula ke hotel dan sambung sembang di suite. Jam 11-00 malam, kami sambung lagi santai kat Victoria Arms sampai pukol 2-00am.

Esoknya pagi2 lagi after breakfast kat hotel, kami buat satu lagi discussion final round dengan wakil Sarawak dan kira-kira jam 12-30 tengahari kami semua check-out dan berlepas pula ke The Sarawak Club untuk balun golf plak beb. 2 flight dan kami tee-off jam 1-45 petang dan selesai bermain jam 5-00 petang. Kami mandi dan makan sedikit di Club House dan hos kami sediakan pula Urut Kaki di sebuah private club dalam perjalanan menuju airport. Selesai urut kaki, kami bergegas ke airport untuk flight ke Kota Kinabalu pada jam 10-30pm.

Kami bertolak dari Kuching ke KK pada jam 10-30 malam dan tiba di KK pada jam 11-55 malam dimana Hos kami di KK iaitu Komander Rahman (Pemerintah Navy Sabah - gua tanya dia kenal Man Troq, dia kata dia kenal) sudah sedia menunggu dan membawa kami ke Prominade Hotel untuk check-in. Kerana keletihan kami pun santai di bilik masing-masing.

Isnin, hujan seharian di Kota Kinabalu membataskan pergerakan dan menyebabkan perbincangan terpaksa di lakukan di hotel sahaja di mana beberapa pegawai kerajaan dan ahli perniagaan turut serta. Jam 3-00 petang segala urusan selesai dan kami berlima kini setelah di sertai oleh geng oil n gas semenanjung yang turut berada bersama kami, mencari tempat untuk menjamu selera di kawasan sekitar CenterPoint yang berada di belakang hotel.

Malamnya kami pergi pula ke kawasan makan di tepi laut untuk sekali lagi menikmati Nasi Padang dan selesai makan malam, kami di bawa pula santai di sebuah Bistro di hadapan Le Meridien.

Esoknya setelah breakfast, kami sempat ke Pasar Filipina untuk mencari beberapa barangan untuk di bawa pulang. Kami tinggalkan hotel sekitar jam 4-00 petang untuk ke Airport dan penerbangan ke Kuala Lumpur ialah pada jam 6-30 petang. Penerbangan delay kerana hujan ribut dan akhirnya jam 7-15 malam, baru kami bertolak balik. Touchdown di Sepang kira-kira jam 10-00 malam dan sekitar jam 12-00 malam baru saya sampai ke rumah.

Walaupun trip kali ini pada saya agak kurang berjaya kerana faktor cuaca tetapi 60% menepati matlamat dan terima kasih saya ingin ucapkan kepada semua yang telah terlibat membantu kami semasa di Sarawak dan Sabah. Walaubagaimanpun saya tetap enjoy dengan trip ini terutama semasa di Kuching. Sabah pun tak kurang jugak...hehe