Thursday, February 14, 2008

piLihaNRayA La pULOk

Tengahari semalam Pak Lah telah mengumumkan bahawa Parlimen Malaysia telahpun di bubarkan berkuatkuasa pada hari ini, begitu juga dengan semua Dewan Undangan Negeri kecuali Sarawak. Maknanya kita semua rakyat Malaysia akan menghadapi pilihanraya umum tidak lama lagi. Demam pilihanraya yang telah pun bermula sejak awal tahun ini lagi nampaknya akan sampai ke kemuncaknya dalam masa 2 minggu ini. Perang poster, kempen dan pelbagai risalah manifesto pilihanraya akan bertaburan di sekeliling kita dari parti-parti yang bertanding dengan pelbagai janji untuk memenangi hati pengundi.

Saya sendiri yang telah mendaftar sebagai pengundi yang sah insyaallah akan pulang mengundi di Parlimen dan DUN Semantan di Temerloh pada pilihanraya nanti. SK pula mengundi di Parlimen Setiawangsa, Kuala Lumpur. Nampaknya pada hari mengundi nanti terpaksa ke haluan masing-masinglah untuk mengundi.

Kalau dulu-dulu zaman masa di kampung, bila saja di umumkan Parlimen di bubarkan maka seluruh kampung akan berjaga dan berkumpul. Biasanya BalaiRaya akan dijadikan markas atau Bilik Gerakan untuk parti yang kuat di kampung tersebut. Parti pembangkang biasanya hanya menjadikan rumah sebagai Bilik Gerakan mereka. Dulu-dulu orang kampung berjaga kerana takut sebab kekadang ada khabar-khabar angin semasa tiada kerajaan ini, mungkin komunis atau tentera akan mengambil peluang berkuasa memerintah negara.

Dulu-dulu kalau nak duit lebih atau nak cari duit, pergi sahajalah ke Bilik Gerakan parti pemerintah, boleh dapat duit untuk kerja-kerja tampal poster dan sepanduk. Bolehlah dapat dalam RM5-10 semalam. Jadilah dan besar sangat dah nilainya pada masa itu. Lagipun bagi budak-budak macam saya dulu, time ni lah boleh mintak dengan mak bapak untuk keluar malam, kononnya ambil upah tampal poster. Kalau parti pembangkang pula, takde upah sebab kebanyakannya miskin, tolong tampal poster, dapatlah mereka belanja kopi dengan biskut kering. Tupun kira okay jugaklah, janji boleh berseronok jumpa kengkawan sambil tampal poster dan bergayut sana sini untuk pasang sepanduk. Habis semua tempat di tampal poster dan sepanduk. Tiang letrik, segala pokok kat tepi jalan, dinding BalaiRaya, pagar dan macam-macam lagi lah.

Masa tu pun meriah dengan baju cap dacing percuma. Eksyen kalau dapat baju tu dan member yang lain tak dapat. Baju free. Pembangkang takde baju. Miskin. Haprak. Dengan baju tu lah hari-hari arak keliling kampung sebab nak tayang dapat baju free dan nak beritahu sekali bahawa tuanpunya baju tu tengah loaded sebab dapat upah tampal poster dari geng dacing. Lebih meriah kalau calun YB datang melawat Bilik Gerakan. Gerenti dapat duit lebat beb. Sesetakat RM20 tu singgah kat poket. Masa tu jugalah kalau nak mintak calun YB dacing sponsor T'Shirt Team Bola kampung dan beli Bola Adidas atau bola takraw. Gerenti dapat. Janji pakai baju dacing. Pembangkang masa tu hapah pun tarak. Miskin. Haprak sampai la ni.

Memang kalau kat kampung calun YB dacing ni cukup di hormati sebab kaya dan pakai kereta besor. Lagipun dia boleh tabur duit dan bagi macam-macam, kain pelikat, kain batik, baju dacing, baja dan macam-macam lagi. Pembangkang biasanya haprak, miskin dan tak boleh nak bagi semua tu. Pembangkang pun kalau datang pakai kereta buruk, takde duit dan harapkan simpati orang sahaja. Orang kampung sebelah matapun tak pandang masa tu.

Rumah calun YB dacing besor, mewah dan anak-anak pompuan dia lawa-lawa sebab dia orang ni kulit tak bekaroh sebab tak bercampur dengan orang-orang kampung. Orang kampung macam saya cuma perhatikan sahaja la... ternganga masuk langau. Tapi walaupun YB dacing ni sorang je yang kaya giler dan pengundi-pengundi dia miskin papa kedana giler tapi orang kampung tetap sokong dia dan tak pernah marah kat dia. Habis kuat pun orang kata sebab dia YB lah dia kaya, padanlah dengan taraf dia, YB lah katakan. Tak tau, YB jenis ni lah yang perabis duit rakyat untuk tembolok dia sorang saja. Tapi jangan cakap kat orang kampung macam tu, marah dia orang, sebab itu YB dia orang yang pilih, takpelah biar dia kaya...kita susah kedana dah nasib kita. YB tu ada juga bagi kain pelikat, kain batik, baja, buatkan gelanggang takraw...cukuplah tu, kata orang kampung. Lagipun YB tu ada kena-kena dengan waris kita juga, bukan orang lain pun.... itulah jawapan biasa dari orang kampung saya.

Tapi di zaman internet dan serba canggih ni, maklumat sudah senang diperolehi dan di akses baik kepada orang kampung mahupun di bandar. Zaman dacing dan upah RM5 telah lama berlalu. Orang kampung pun dah makin cerdik untuk membezakan pemimpin mana yang patut di pilih oleh mereka. Pemimpin tidur, lembik, tak membangunkan negara, rasuah dan kroni sudah mula ditolak oleh penduduk kampung. Hanya yang betul-betul boleh membawa perubahan dan kerajaan yang berkebajikan kepada rakyat akan mendapat tempat di hati orang kampung. Oleh itu mengundilah dengan bijak pada pilihanraya ke 12 nanti.

5 comments:

Che'Dat said...

TAKBIRRRR.....

Anonymous said...

che' dat......

-charlie-

Anonymous said...

DULU, KINI, DAN SELAMA2NYA.... MMMUUAAAAHHHHHH.....

Anonymous said...

HIDUPP.... MELAYU!!!!!!
MERDEKA!!!!!

SKOT857653

Amir-Isa said...

"..kulit tak bekaroh sebab tak bercampur dengan orang-orang kampung...."
..yea'ah..kida..Lama tak dengor orang sebut "Berkaroh"...
Aku rasa lepas ni ko kena banyakkan bahasa loghat daerah dalam blog ni...baru seronok...
terasa rindu weh..

"Bahasa Jiwa bangsa.."

Amir