Friday, December 14, 2007

seDiKit beRitA kaWan-KaWaN

Sudah beberapa hari sibuk sedikit dengan pelbagai urusan dan tak sempat nak buat artikel atau nak update directory budiMaN. Namun begitu ada beberapa berita berkaitan kengkawan yang sampai kepada saya dan saya kongsi dengan anda semua di sini :

1. Pada Selasa malam yang lepas, saya dan Fadil Sutoq sekeluarga sempat menonton theater muzikal kanak-kanak Alladin yang telah dipentaskan di Istana Budaya. Meriah juga, maklumlah anak-anak saya dan Fadil tidak dapat berjumpa semasa gathering di Maran dahulu. Budak-budak tu pula dah mula rapat setelah bertemu dalam beberapa acara budiMaN sebelum ini. Actually anak-anak budiMaN yang sebaya yang pernah menyertai acara budiMaN bila bertemu sudah mesra kerana hubungan yang rapat antara ibubapa mereka. Hampir 3 jam kami menonton theater lakonan Erma Fatimah dan Faizal Ismail Hot FM yang bermula pada jam 8-30 malam dan selepas itu kami semua pekena nasi lemak Kg Baru pula sehingga tengah malam.

2. Wan Azhar dan Raman Kerbau ada sms kepada saya memberitahu keadaan banjir yang teruk di Maran dan Chenor. Harap-harap tiada kengkawan budiMaN yang rumahnya di naiki air banjir. Kalau dulu rumah Kla-Kla dan Bilal di Kuantan yang terletak di Sg Isap selalunya di naiki air banjir tetapi tak tahu lah pulak pada kali ini. Saya pun ada terfikir juga untuk mengadakan ekspedisi membantu mangsa-mangsa banjir Pahang seperti mana yang kita pernah buat semasa banjir Johor dahulu. Mungkin kita boleh berikan sedikit sumbangan, membersihkan surau dan balairaya dan sebagainya. Mungkin kawan-kawan di Pahang boleh berikan maklumat bagaimana boleh kita memberikan bantuan melalui budiMaN.

3. Dona DSS juga ada sms kepada saya petang semalam memberitahu bahawa beliau bersama beberapa bekas pelajar UitM Kuantan akan mengadakan sessi teh tarik hari ini (Jumaat) di Tesco Ampang bermula jam 6-30 petang. Katanya antara yang akan hadir ialah Hasni, Jim, Habib, Rosman, Rahim, Sheena, Norm, Milah dan beliau sendiri. Maybe kalau ada kengkawan budiMaN yang kelapangan boleh join sekali dan boleh call Dona ( no phone kat link directory yer).

So, begitulah serba sedikit beberapa berita yang saya perolehi dan sempat saya catatkan di sini. Namun begitu idea untuk mengadakan satu ekspedisi bagi membantu mangsa banjir Pahang masih menjadi harapan utama saya dan saya harap weekend ni boleh sitdown dan fikirkan something to proceed with the idea. Saya cadang maybe kita boleh pergi satu kampung dan berikan sedikit sumbangan, membersihkan surau atau balairaya di situ yang di genangi air banjir atau bergotong royong bersama penduduk kampung tersebut. Kalau ada kengkawan yang mempunyai maklumat especially yang berada di Pahang, harap dapat catatkan di ruangan komen.

Selain itu, saya juga ada terfikir untuk mengadakan sedikit bantuan kepada Apamz sekeluarga maklumlah dengan keadaan banjir dan hujan yang khabarnya tidak berhenti-henti di Kuantan sudah tentulah menjejaskan pendapatannya berniaga di Pasar Malam sedangkan penggal persekolahan akan bermula dan sudah tentulah perbelanjaan yang tinggi akan di hadapinya. Semasa gathering di Maran dulu, beliau ada memberitahu saya dengan sumbangan budiMaN semasa bulan puasa dahulu dapatlah beliau menggantikan seat van beliau yang menjadi tempat duduk Miza semasa beliau berniaga dan di pasangkan kipas bagi keselesaan Miza dan anak ke 2 beliau menunggu di dalam van semasa beliau berniaga.

Dalam kesibukan kengkawan budiMaN yang saya tahu pada hujung tahun ini penuh dengan kesibukan tugas-tugas di pejabat dan sebagainya, namun begitu maybe kita boleh luangkan sedikit masa untuk kerja-kerja amal sebagai bekalan kita di akhirat dan sebagai sumbangan kita kepada masyarakat, bangsa dan agama.

No comments: