Thursday, March 18, 2010

coRetaN abG dWaN - kadaNG2 kitA LupA

Mat Dwan ada menghantar sedikit coretan dan minta saya siarkan untuk tatapan rakan budiMaN semua. Terima kasih Mat Dwan dan harap kalau ada rodong lain nak hantar sebarang artikel, sila-silakanlah dan insyaallah akan saya siarkan di sini nanti. Beginilah coretan Abg Dwan ( bila masa plak Mat Dwan ni jadi Abang ni... kalau Pakcik Dwan tu ada la kena jugak...haha..jangan marah MatDwan)
Assalamualaikum Semua

Abg Matdwan terpanggil untuk mencoret disini bukan apa ., cuma sekadar untuk berbuat sesuatu yang jarang-jarang kita buat dan mungkin kita terlupa nak buat., terutama bila usia dah seperti sesetengah kata orang agak terlewat kalau tidak terlampau..,

Isu nya senang aja, iaitu apabila abg matdwan terbaca kata kata Zola dimana dia mengatakan anaknya yang nak belajar, dia cuma support aja.., memang betul lah gitu caranya sebagai org tua, kita kena memberi sokongan yang mantap kepada anak2 yang hendak belajar dan berjaya dalam hidup, malah lebih dari itu kita sebenarnya adalah idola atau peransang (secara sedar dan tidak sedar) kepada anak2 untuk terus belajar, maka kita tidak seharusnya melakukan kesilapan yang sama seperti yang ibubapa kita dahulu lakukan.

Abg matdwan bukan hendak menyalahkan sesiapa malah berterima kasih diatas usaha dan ikhtiar yang kedua orang tua abg matdwan lakukan dahulu hingga kini tidak jemu2 melayani karenah anak2.., cuma abg matdwan agak terasa kesal kerna diwaktu kita menjalani alam persekolahan dahulu kita tidak mendapat tunjuk ajar yang sempurna dari segi aliran dan kerjaya..(Ibubapa mungkin sibuk atau penat mencari rezeki seharian).., Rata-rata bila abg matdwan tanya rakan2 mereka juga menghadapi masalah yang sama, Pn kaunselor wife abg matdwan juga sama .., masing-masing melulu atau wat kata org kampong abg ‘menonong’ tanpa memikirkan apa kesudahannya nanti.., ini kebanyakannya samada satu ikut kengkawan, kawan masuk kelas sains kita masuk kelas sains, kawan ramai kat kelas perdagangan kita daftar kat kelas perdagangan.., atau tiada kauselor yg memberitahu berkenaan betapa pentingnya aliran didalam pembelajaran, antara rakan2 .., berapa ramai yg sempat ambil ‘personaliti test’ masa sekolah..?

Abg masih ingat lagi .., punya la haprak, pi masuk kelas sains, belajar fizik , kimia n bio susah2 .., bukan nak jadi saintis pun., pas tu masuk itm belajar business.., kan dah d kira membazir tu., membazir masa sendiri.., dan juga masa cekgu mengajar..,

Atau mungkin juga permasalahan dari segi mendapatkan imformasi, waktu itu informasi sangat susah tidak seperti sekarang ianya d hujung jari anda. Kaunselor waktu tu kalu ada pun taraf depa ni sikit bawah dari ‘disiplin master’ mereka yang bermasalah sahaja akan dirujuk kepada kaunselor dan yang ada pun main tangkap muat aje.., takde proper training. Inilah masalahnya.,kita pun agak takut nak jumpa kanselor ni, takut tak tahu nak cakap apa dan takut gaks d cap oleh rakan2 sebagai ada masalah disiplin.

Dari sebab-sebab itu, sbg ibubapa moden masakini yang berorientasikan informasi superhighway.,. jangan lupa atau buat-buat lupa untuk memberi tunjukajar dan panduan kepada anak-anak kita, jangan biarkan mereka hanyut bersama kengkawan atau angan2 untuk mejawat jawatan besar tanpa mengkira keupayaan diri dan asimilasi didalam kehidupan, bawa lah mereka untuk ‘personaliti test’ dan ‘iq test’ supaya jalan yang bakal mereka lalui itu bersesuaian dengan ‘what type of person they are’ dan I sure that this will enable them to be more confident and wiser in endeavoring their career life.

Sekian.. Adious

Asta Lavista

22 comments:

Mizi said...

Kehadapan rakan sepermotor ku Saudara Mat Dwan,

saya mengucapkan terima kasih di atas nasihat dan pandangan saudara dan isteri mengenai kursus TESL.

Hasil daripada maklumat saudara dan maklumat-maklumat lain yang diperolehi, anak saya telah memutuskan untuk memohon TESL di tempat-tempat seperti berikut:

Pilihan Pertama: Asasi TESL UiTM;
Pilihan Kedua: Matrikulasi
Pilihan Ketiga: Institut Perguruan Bahasa-Bahasa Antarabangsa

Saya sokong keputusan ini 100%.

Nanti saya belanja saudara Thai Traditional Masssage.....

Anonymous said...

Mat Dwan mana lepas pegi siam...lesen dia kecik

bunga kantan said...

lesen kecik tak apa.bole adjust.jgn benda yg 1 tu kecik .payah nak adjust aki.seterror kudin mekanik pun blm tentu bole adjust.

Mizi said...

lesen kecik ni ada 2 kemungkinan:

i. 'Suami takut Bini'; atau
ii. 'Bini tak takut Suami'

So, dalam kes Mat Dwan ni, dia jatuh dalam kategori mana? maybe lesen dia dari dulu masih B3 lagi.....he...he

matdwan said...

Yo..,
Bule ejas bro, dun worry bro, apa pun bule ejas..,

kalu takat lesen kecik , wat kata kida tu letak je 10k atas meja makan, musti lesen international grade A dan-dan tu gaks..,

kalu mende tu kecik, gi jumapa org KWSP skrg gaks, abg anid atau adnan sempit atau bro dee.., pasti jadik
"petat ke kayu bunyi kayu, petat ke besi bunyi besi"

Yo,, Adious
Asta Lavista

JOHN said...

SALAM BRO
SAJA NAK TANYA SIKIT KAT BRO2 SEMUA
ADAKAH APE YG KITA BUAT ATAU CEBURI (PELAJARAN KE KERJA KE) ALIH ALIH TAK KEMANA, BUKANKAH ITU SATU TAKDIR? KATA ORG KG DAH NASIB BETUL KE? LAINLAH KALAU TAK USAHA...KAN
MAT DWAN KATA DULU BELAJAR IKUT KAWAN MASUK KELAS SAIN TAPI TAK JADI PUN SAINTIS LAST JADI BUSINEESMAN BUAT RUGI MASA DAN TENAGA JE TAPI LUPA KE ITUKAN SATU ANUGERAH (ILMU)?? SEKURANG2 NYA KITA ADE JUGAK ILMU SAINS UTK APE? SEKURANG2NYA BOLE KITA TUNJUK AJAR KAT ANAK2 KITA KAN...TAKLAH JADI MACAM MAK AYAH KITA DULU KAT RUMAH NAK TANYA MATEMATIK TAMBAHAN SURE GARU KEPALA DIARONG TAK PERNAH BELAJAR NAMA PUN TAK PERNAH DENGAR PUN JADI AKU RASAKAN APE SAJA ILMU YG KITA ADE ATAU DAPAT TU TIADA RUGINYA SO GUNAKANLAH DI TMPT DAN MASA YG BETUL DAN BERSYUKURLAH KRN DIBERI PELUANG UTK MEMPEROLEHINYA JADI BELAJARLAH BERSYUKUR DGN APE YG KITA ADE & BERUSAHALAH UTK CARI YG BARU JGNLAH MENYESALI DGN APE YG TELAH KITA ALAMI JADIKAN TELADAN & SEMPADAN

JOHN

abgjemm@gmail.com said...

Yo bro..,
Syabas Bro John danrakan2... Abang Kida kalu disingkatkan jadi Bangkid, Abang Dwan ni kalu di singkatkan jadi Banduan.., hehhehe jgn maree..,

Apapun bangjemm turut berbangga dengan semangat rakan2 yg sanggup berjuang demi kejayaan anak2, ye lah siapa lagi yg akan menyambung legasi kita kalu tak anak2 kita...

Bang duan cakap ada betulnya juga.., buat baju ikut lah ukuran badan sendiri.., jangan la sarip zafar nak buat baju ikut ukuran clark gable.., belajar itu kan ada matlamatnya..., maksud bang duan mungkin kita kena be dececive and pre-determine.

Bang jon juga tak da la salahnya, dia banyak menjurus kepada tidak ada sebarang pembaziran apabila melibatkan bidang ilmu.., suatu masa musti berguna juga.

Angjemm pula melihat kepada keperluan ilmu itu sendiri.., bab ni abgjemm belajar didalam satu segmen yg diberi nama 'antara 2 wajib'.., memang d dalam banyak perkara kita kena timbang sebelum berbuat keputusan.

Yo., abgjemm mendokan agar anak2 kita semua berjaya dunia dan akhirat.

Yo ., bro Mizi abgjemm tak nak ajak ke Thai Traditional Massage..?

Juragan said...

Hahahaha...semua rakan budiman nak anak pandai, nak beri yang terbaik, masa depan yang cerah, ada macam2 nasihat, semua bersemangat, matdwan, abg jemm, zola, john, mizi, dan lain2 nama samaran, sori tak sebut nama kida sebab ni dia punya blog hee, belajar belajar juga, rakan budiman ada ingat tak pada satu rakan nama Zohri kalau saya tak silap, batch jul 85 course DCS, satu lagi budak T.I. Budak T.I. ni kan ada buat teh tarik kat cafe, lawan kejar mengejar dengan pak guard, yang zohri ni pulak bekas budak medic di Australia, semua pandai2 belaka tu, last2 jadi biul sebab mengaji banyak, harapan orang tua dan gagal menyelesaikan masalah peribadi, sampai tua kena jaga dia, cuma waspada jangan sampai mat dwan kena sembelih dan kepala dibawa satu malaysia dah le, pada pandangan saya, ibu bapa sekarang terlalu teruja nak anak2 skor banyak A, kita tak tahu anak2 ni suka ke tidak, ada satu kes beliau belajar medic dan berjaya, bila emak mati dia ambil akaun pula, sebenarnya anak2 yang pandai ni kepala dia biol, berapa ramai lecturer yang biol, jurutera biol, saintis lagi biol, budak itm pun ramai yang biol, tapi anak2 tak tau sebab anak2 pun mula nak biol, ok aku nak tanya rerodong siapa rakan budiman yang tak biol, cuma biol yang tak kritikal, tak caya tenguk kepala halim lucah, amid, mat dwan, dah terang akibat banyak berfikir, muzafar apa dah jadi?, ZM pun tak kawin lagi, takut agaknya, rakan budiman belajar sekolah lain, IPT course lain, kerja pun lain, ada kepatut jadi mekanik, Siti Minah pun jadi farmasis, kantul universiti, kembali kepangkal jalan, aku rasa rakan budiman lupa agaknya kepala masing2 pun biul akibat belajar tinggi, muda2 kepala dah beruban, apa pun ibu bapa aku tak bersalah, dia tak belajar tinggi, itu sebab kepala dia tak biol, cuba bayangkan kalau ramai manusia biol dari ibu bapa sampai anak2 dan turun ke cucu pulak.....mmmm buat anak2 selamat belajar dan selamat jadi B.I.O.L.

Balok said...

Sapa kata matdwan punya kecik, kena nanti terbeliak mata, walaupun lesen kecik, tapi lesen antarabangsa.

Anonymous said...

Bukan apa, matdwan kata setakat belajar klorofil tu nak ke mana, lebih baik belajar buat "pede", boleh gak makan.

Anonymous said...

ITULAH BILA SURUH BELAH KATAK GELI NGALAH POMPUAN.....TU SEBAB TAK DPT JADI DOKTOR BEDAH

HEE

DREBAR AMBULAN JPA

Juragan said...

Alamak engkau orang ni, matdwan tu sampai sekarang dia belah katak, tak muak2, cuma amfibia dia ada bulu roma saja, tapi dia ada bulu pelepah, haiwan berbulu pelepah ni di kategori sebagai burung...... kan dapat ilmu jugak belajar sains, cuma nak ajar anak ada banyak perubahan macam dulu haiwan maun dan maging, sekarang dah tukar lain sebutan, itu yang matdwan pening tu.

zola said...

ai mengaku memang ai teruja kerana anak ai skor A, sekurang-kurangnya dia dah ada asas untuk mendapat tempat belajar di tempat yang lebih baik. Ini kerana ai bukanlah orang yang banyak duit yang boleh anta anak ai ke kolej swasta terkenal dengan result sekadar cukup makan.

Bab kerja yang akan dia buat, betul, dengan pendidikan sekurang-kurangnya tahap diploma, ai berharap dia akan mendapat kerja yang baik. Tak kisahlah ikut kursus yang dia ambik atau tidak. Pendidikan itu sebagai harta yang ai berikan untuk dia. Dah kerja tu tak payahlah menyumbang pada ai pun, at least boleh menyara diri dia sendiri, anak isteri dia dan dapat beribadat dengan selesa...ameen....

sesungguhnya kemiskinan itu menghampiri kepada kekufuran

Anonymous said...

Zola

Tamarulan. said...

"Sesungguhnya kemiskinan itu menghampiri kekufuran", satu ungkapan yang menarik telah di utarakan oleh puan zola.

Sesungguhnya aku dilahirkan dalam keluarga yang miskin iaitu tidak berada, adik beradik yang ramai, makan pun ala kadar, menyambut hari lembaran pun secara ala kadar sahaja, pakaian jadi turun temurun, adik biasalah pakai baju abang.

Ramai juga jiran2 aku yang miskin, sama seperti aku, cuma aku nak katakan bahawa kemiskinan bagi aku tidaklah membawa kepada kekufuran walaupun terdapat hadis menyatakan begitu.

Ayah ku juga amat garang, jangan tersilap buat kesalahan, maka berbirat badan jawabnya, ibu ku juga tidak berapa garang, tapi satu hari aku mandi sungai, dia dapat tahu, aku di belasah dengan batang tebu, meloncat aku.

Berkaitan dengan pelajaran pula ibu bapa aku hanya kata belajarlah untuk masa depan, algebra pun dia tak tahu, tapi aku tahu mereka sayang pada anak mereka, bila mereka dah tua aku pimpin tangan mereka ketika berjalan makan angin, makan pun aku suap hingga keakhir hayat mereka.

Masuk itm dulu pun pergi sendiri saja, pindah ke shah alam pun sendiri juga, ibu bapa tak dapat hantar, pandai2 aku sendirilah nak mengorak langkah.

Sekarang aku dah bekerja, walaupun gaji tak besar, tapi cukuplah untuk aku sekeluarga, tapi aku tak menafikan bahawa generasi kini memang teramat sayangkan anak, cuba kita lihat ibu bapa yang menghantar anak ke PLKN, siap berpeluk2 dan bercucuran air mata, macam nak pergi berjuang ke palestin dan tak akan kembali.

Sayang sungguh mereka pada anak2, apa ibu bapa aku tak sayang pada aku, aku percaya sama saja, cuma mereka tak tunjuk pada kita, aku juga percaya ada rakan2 budiman tak merotan anak2 sebab sayang.

Aku tahu di akhir zaman ni manusia terlalu bangga dengan harta dan anak2, nescaya rakan budiman akan jadi hamba pada anak2 dengan menjaga cucu2, bukan apa... kesian kat cucu, itu semua adalah tanda2 kiamat telah hampir tiba.

Ingat pada pepatah melayu, "sayangkan isteri ditinggal2kan, sayangkan anak ditangan2kan", Kalau anak menjadi kerani pun taklah menjadi kufur atau menghampiri kufur, betul tak zola, memang jauh taraf pembantu tadbir dengan pegawai tadbir, N17 dengan N41.

Maaf kida, minta tumpang lalu saja. Assalamualaikum.

LaN kidA said...

Salam semua,
Tamarulan,
Koi setuju yang amat bebenor dgn idea awak di perenggan akhir tu...jangan jadi hamba kt anak2 dan tanda2 hari kiamat ...ibubapa akan jadi hamba kepada anak2..sepatutnya anak2 jadi hamba kepada ibubapa.... memang dunia skrg ramai ibubapa tak sedar tu...anak nglahkan emak ayah dia sendiri...kalau pilih antara ayah dgn anak..mau dia pilih anak dia...tinggal jer ayah dia tu takpe...apa punya ibubapa la zaman ni.(nasihat ke diri koi sekali ni...hehe)

Tpi kemiskinan tegar memang mengahmpiri kekufuran...tak dpt dinafikan lagi seperti hadis Nabi saw

Anonymous said...

SALAM SYABAS MAT DWAN,
HANG DAH BAGI ISU YG MENARIK..BARULAH SERONOK SIKIT BERSEMBANG WALAUPUN TAK NAMPAK MATA...
APA2 PUN GUA RASA SERONOK BILA SINGGAH 'NGETEH' DGN KORANG.
ADE APE ISU2 YG MENARIK...KELUARKAN LAH
OK CHAU.....JOHN @ JOHAN

zola said...

didiklah anak mengikut zamannya...

zaman kita, pengaruh tv, kawan2 dan persekitaran tak banyak...kanak2 lelaki dan perempuan mandi bogel bersama di sungai pun tak de sape yang heran...sekarang? Budak darjah 5, 6 pun dah pandai merogol, hidu gam, tonton video lucah...

makbapak kita takyah tunjuk kasih sayang dengan peluk cium, tapi kita tahu mereka sayang kita, anak2 sekarang dah biasa tenguk makbapak orang lain peluk cium dan beri perangsang kat anak2 mereka, so mereka akan persoalkan pehal makbapak aku tak buat perkara yang sama kat aku, tak sayangkan aku ke...?

tak beri anak laptop, broadband, boleh ke? Zaman kita mana ada sumer tu...sedangkan kat sekolah sekarang pun dah kene guna internet...kalo tak beri kemungkinan besar anak kita akan ketinggalan...

so semuanya terpulang di atas kita sendiri...didiklah anak mengikut zaman dia...beritahu dari awal batas-batas pergaulan antara anak lelaki dan anak perempuan...

sediakan kemudahan komputer, kalau pun ketinggalan, tidaklah jauh, sesekali benarkan guna internet, beritahu apa yang boleh, dan yang tak boleh, terangkan mengapa tak boleh, supaya mereka faham dan tidak menjadi anak yang menerima sahaja arahan membabi buta...ini penting dalam kerjaya mereka, supaya kelak mereka terdidik dengan pemikiran yang kritikal...

Sayangkan anak, tangan2kan boleh, tapi selepas dinasihati, selepas diberi amaran dan selepas diterangkan apa kesalahan dia...sayangkan istri, tinggal2kan, juga boleh, tapi dengan nafkah yang cukup dan jangan cari yang laen...(itu ai tambah sendiri!!!)

itu pendapat ai la...

one more thing...harta yang banyak pun bukanlah menjanjikan kebahagiaan...

abgjemm@gmail.com said...

Salam....,

Gitu la kira2 'Mendidik anak ikut zaman' ..

dan lagi abgjemm nak tambah., 'mendidik anak ikut kawasan'.., - mendidik anak di kg Luit tak sama method dgn mendidik anak di Detroit .., tul tak?

Kalu kita tinggal d kawasan metropolitan yg canggih manggih dah tentulah kita akan lebih berhati-hati dgn gejala semasa, abgjemm rasa senua org dlm dunia x kan nak tgk anak mereka masuk penjara atau dihukum gantung sampai mati..,

Didikan awal atau 'early chidhood' buat kata matdwan rakan abgjemm tu sebenarnya sangat penting dlm menentukan kemana arah tujuan dan aliran anak2 kita nanti.., mmg betul ajal maut, hidup mati dan nikah kawen di tangan Allah SWT tetapi apa guna fikiran, akal dan keupayaan yg Allah telah berikan itu..,

Buat rakan ku Tmarulan, abgjemm tahu maksud kao supaya kita tidak terrlalu manjakan anak2 supaya mereka lebih kreatif dan berdikari.., dan lbih survival.., abgjemm sokong sekali.., tetapi kekadang pemantauan dan caring juga amat perlu bagi anak2 zaman skrg, kita perlu tunjukkan yg kita ni adalah rakan dan org yg boleh mereka rujuk dan mendapatkan panduan.., InsyaAllah mereka akan berjaya..

Ok bro.. GTG

Abgjemm@gmail.com

Tamarulan said...

Didiklah anak mengikut zamannya.

Minat betul aku pasal tajuk tu, aku rasa zaman sekarang dan zaman dulu tiada bezanya, cuma kita saja merasakan banyak perbezaan, dah maju kunun, malah lebih mundur lagi, cuma sebutan dan cara adaptasi saja agak berbeza.

1. zaman sekarang teknologi canggih maka anak muda dapat melihat perkara tak senonoh dalam pelbagai peralatan, tapi masa aku dulu pun dapat tenguk juga tetapi secara live, ditepi sungai, intai rumah jiran buat projek, intai rakan sekolah mandi sebelah rumah sewa, juga dapat tahu apa perempuan suka buat dalam bilik(yang dah tenguk saja tahu)

Aku juga tertenguk jiran sebelah rumah basuh kain tanpa memakai seutas benang pun, termasuk emak seorang rakan budiman yang aku tertenguk. Ia menjadi kenangan buat diri aku, yang ini bukan aku mengintai tapi terserempak. Rakan rakan aku pun ada sekodeng jiran sebelah rumah dia buat projek.

2.Berkenaan dengan buku juga dah ada zaman tu, berderau darah aku tenguk gambar porno manusia tengah projek, gambar warna lagi. Itu tahun 1970. Apa aku ketinggalan zaman ke?

3. Bab dadah pula pun tiada bezanya, dulu jenama tak banyak, tapi sekarang ada pelbagai jenama walaupun cara penggunaan sama saja.
Rakan budiman pun ada jugak terlibat, tapi sekarang semua dah berjaya dengan kerjaya masing2.


4.Dulu kawan aku mati masa mandi sungai, sekarang pun ramai jugak mati mandi sungai, nasib baik aku tak mati bersama kawan2 aku, kalau tidak tak merasa aku nikmat kahwin.

5. Bab mencuri pun sama saja, cuma tak kena tangkap. Ada jugak kawan2 aku pecah kantin sekolah, tapi kantoi, dapat hadiah dari guru besar.

6.Judi pun aku main, tikam2, daun terup, buka buku dan macam2 lagi, sampai masuk itm pun aku masih berjudi di asrama bukit sekilau, main sampai pagi, menang 60 sen saja. tapi rakan budiman seperjudian semua dah insaf.

7. Minum arak pun tak kurang hebat, kawan aku pun mati akibat minum arak jenama tiga ular dan tali merah sempena menyambut tahun baru 01.01.1986. Rakan budiman tertonggeng akibat minum arak di istana telok cempedak pun ada, masuk asrama bahaman ikut pintu belakang. Siap nyanyi lagu AC/DC lagi.

Banyak lagi ni, tapi aku takut kida marah pulak, jadi zaman sekarang dan dulu takda bezanya, cuma kita saja rasa kita dah maju kedepan.

Aku minta maaf kerana bercerita banyak perkara, bukan apa, cuma buat pengajaran saja, tapi itu semuanya KISAH BENAR.

aSSALAMUALAIKUM.

matdwan said...

Bro Tamar..

Apa yang awak meracau melalut tak tentu harah ni.., tali merah la, cap org tua la, 999 la , chivas on the rock la, johnny walker la.., apa nie bro..,

isu nya senang ajer..,kita cuba cari solution dari experimen , kalu nak ikut cara atuk kita, produuknya jadik la bapak kita dan omak kita, kalu nak ikut cara bapak dan omak kita, jadik la kita ni.., atau kita experimen cara kita sendiri yg mana kita lum tahu produknya.., mungkin dalam 7 atau 8 tahun lagi insyaAllah kita akan dapat lihat bagaimana...,
itu saja bro..

Tq ..Adious
Asta Lavista

Tamarulan said...

Excuse me, may i kiss you........ mat dwan.