Tuesday, April 21, 2009

teRnaK

Dalam kegawatan ekonomi dan masalah pemberhentian pekerja yang semakin tinggi di akhir-akhir ini, banyak pula tumbuh beberapa usahawan yang menjalankan pelbagai projek. Antaranya ada yang menternak ikan keli, cacing dan lintah. Ada pula yang bertanam cendawan, serai, dragon fruit, cili kulai dan bermacam lagi. Ada yang membuka tempat pembiakan dan penjualan kambing, lembu dan sebagainya. Ada antara rakan budiMaN juga menceburkan diri dalam penternakan begini. Soalnya, benarkah gembar-gembur yang di war-warkan bahawa hasil pulangan usaha sebegini tersangatlah lumayan atau ianya bukan semanis seperti yang disangkakan? Sahabat golf saya sebagai Presiden Persatuan Penternak Ikan Keli Selangor mempunyai cerita yang berbeza.

3 comments:

zula said...

ada gak kawan yang ajak melabur dalam ternakan lintah...ai tak ikut sebab...1) bukan ada modal sangat pun, dan 2) geli!!!!

wani said...

ternak kambing boleh buat secara sambilan kalo orang dok kat kampung. ayah saya dulu tahun 1981 mula beli kambing 3 ekor je. setahun kemudian dah jadi 10 ekor. lepas tu at all time ada 20 ekor. jual, beranak, jual, beranak, jual, beranak. harga kambing masa tu cuma RM150 je. sekarang dah 700. kawan saya yg jual buku rahsia kambing di internet, sekarang dah ada 32 ekor kambing selepas 4 tahun

zula said...

akak ai ada tanah luas, ada dia ternak kambing...tapi nampak macam tak biak pun...ntah kot ternak suka2 aje tak taulah ai...dah banyak tahun, banyak tu aje...kalo macam kawan wani 4 tahun dah biak sampai 32 eko...fuhh!!!! banyak tu!!!kayo!!!