Wednesday, April 22, 2009

jaLaN LaMa

Semalam saya, SK dan Aimin bergegas ke Kedah setelah mendapat panggilan dari ayah SK mengatakan nenek SK sakit tenat. Kami sampai di Mahang, Selama, Kedah kira-kira pukol 12-30 tengahari dan keadaan nenek SK sudah stabil sedikit setelah doktor datang ke rumah memberikan beliau rawatan. Insyaallah jika keadaan beliau terus stabil, petang ini kami akan kembali semula ke Kuala Lumpur.

Perjalanan ke Kedah semalam membawa kami menerusi Lebuhraya Utara Selatan dan saya lihat tidak banyak kerja-kerja membaiki jalan dan membuat perjalanan kami lancar. Sampai di Taiping, kami tinggalkan Lebuhraya dan memasuki jalan lama. Saya lihat jalan-jalan lama menghala ke Utara sudah bertambah baik dan ada sesetengah tempat mempunyai 4 lorong. Cuma hadlaju di jalan lama cuma 90km sejam kerana memang susah untuk memecut dengan keadaan jalan yang bengkang bengkok dan tidak selurus seperti di Lebuhraya.

Apa yang sangat menarik kalau melalui jalan lama ialah pemandangan di sekelilingnya. Kampung-kampung, sawah-sawah dan sebagainya membuatkan kita terpesona dalam perjalanan. Begitu juga kalau melalui jalan lama untuk ke Pahang atau ke Kuala Terengganu. Pemandangan menarik dan tidak perlu bayar tol. Cuma kalau mengejar waktu, lebuhraya lebih sesuai.

No comments: