Monday, April 27, 2009

doKtoR

Hujung minggu ini terdapat 2 berita menerusi web Bernama yang menarik perhatian saya.

Berita 1
Kementerian Kesihatan akan mengkaji masalah kekurangan doktor di hospital-hospital kerajaan dimana ketika ini hanya 53% sahaja doktor berkhidmat dengan kerajaan. Kerajaan juga bercadang untuk mengambil 700 doktor pakar dari negara asing bagi mengisi kekosongan jawatan di hospital kerajaan. Pada masa ini terdapat 15,000 doktor berkhidmat dihospital kerajaan manakala 9,000 doktor berkhidmat dengan hospital swasta.

Berita 2
Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M Saravanan semasa menziarahi seorang pesakit telah menangkap 2 orang doktor yang curi tulang semasa bekerja sedangkan semasa itu terdapat 20 orang pesakit yang sedang menunggu untuk di periksa di Bahagian Kecemasan HKL. Beliau menyatakan kekesalan dengan sikap 2 doktor tersebut yang sepatutnya tidak berlaku terutamanya di Bahagian Kecemasan HKL.

Daripada 2 berita di atas itu nampaknya negara kita masih lagi tidak dapat mengadakan suatu perkhidmatan kesihatan yang cekap dan professional. Masalah kekurangan doktor yang ketara dan masalah sikap sesetengah doktor yang berkhidmat di hospital kerajaan akan menyebabkan orang biasa semacam kita yang tidak mampu mendapatkan khidmat doktor swasta akan terus terpaksa bergantung dengan tahap perkhidmatan kesihatan sebegini.

Sebab itulah kalau kita lihat kepada orang-orang kaya, jikalau sakit akan berubat ke luar negara tidak kira sakit apa. Mereka sebenarnya tidak yakin dengan kemampuan doktor kita untuk menyediakan tahap perkhidmatan kesihatan yang betul-betul professional dan cekap.

No comments: