Wednesday, December 30, 2009

peNgaKuaN 2

Ini e-mail ke 2 dari Abg Jem (tak tau siapa) bercerita pasal pengakuannya....

Hari ni adalah hari terakhir didalam bulan Zulhijjah Tahun Hijrah 1430 dan menjelang esok kita semua akan bersama-sama menghadapi Tahun 1431 Hijrah yang mana sudah tentu kita masing-masing memasang azam untuk menghadapinya dan azam bermaksud tentulah untuk melakukan perkara yang baik-baik belaka. Aku pun, mulai dari sekarang aku tidak lagi menggunakan aku, tetapi abgjemm.
Sahabat Budiman,
Abjemm akan ceritakan sedikit demi sedikit tentang pengalaman abgjemm dan rakan-rakan abgjemm yang mana sudah tentulah akan merahsiakan nama2 mereka, tetapi percayalah bahawa ini semuanya adalah kisah benar ambil lah iktibar dimana yang berdemi untuk me.
PENGALAMAN PERTAMA
Abgjemm sendiri melalui beberapa fasa didalam kehidupan, belajar, bekerja makan gaji, berniaga, belajar sambil bekerja.., belajar sambil berniaga, makan gaji sambil berniaga dan belajar kembali… amat complicated kalau dikaji… tetapi apa yang penting bagi abgjemm disini adalah ‘pengakuan’ kita. Mungkin ada diantara kalian menganggap pengakuan itu adalah penipuan atau perselindungan… itu semua silap kerana pengakuan yang abgjemm maksudkan disini adalah ‘appearance’ yang boleh membawa kepada ‘positive perception’ supaya ianya boleh digunakan untuk menguruskan keadaan ‘situation management’ … bagaimana ya??
Itulah yang akan timbul, satu persoalan… satu analogy, cuba tanya pada Kida, berapa ramai orang meniaga di KL ini memandu kereta mewah seperti Mercedes atau BMW pada luarannya, tetapi hakikatnya dalam poket ada beberapa hinggit aje… tetapi akhirnya perolehi kontrak jutaan hinggit…, semuanya berlaku ketika hendak ‘bidding project’ atau ‘direct nego project’ … memang la evaluator akan merujuk kepada ‘technical papers’ dan ‘commercial papers’ yang kita hidangkan, tetapi itu sumernya kira-kira 40% sahaja daripada keseluruhan evaluation. 30% lagi adalah ‘appearance’ kita, kalu datang dengan kereta kancil (bukan merendahkan status tetapi hakikat) jangan harapkan projek jutaan ringgit, jutaan rupiah belum tentu pak. Dan lagi 30% mungkin arahan dari bos (especially bagi bos yang berdarah politik)
Begitu juga didalam bidang pekerjaan (minta maaf rakan Budiman) kalu berjawatan Manager atau Senior Manager misalnya, appearance kita mustilah bersesuaian walaupun tidak semestinya menggunakan article yang mahal, tetapi cukup untuk membuat orang-orang rakan sepejabat merasakan kehadiran anda didalam organisasi tersebut…, WOW dia pakai Georgio Armani, jam Pannarai kasut Feraragamo… dsb, malah dengan itu juga apabila anda berinteraksi dengan para pengarah atau pegawai lebih tinggi dari anda mereka akan berbangga dengan anda dan segala proposal dan cadangan anda akan jadi lebih construktif dan interesting…
Yang terakhir buat kali ini, Abgjemm merujuk kepada 5/6 rakan yang seperti diperkatakan oleh Kida, yang mana kurang upaya…, bangkitlah dan bangunlah buat ‘pengakuan’ yang positif, carilah sesuatu kekuatan didalam diri tuan2, ingat kita ini semua dilahirkan sebagai seorang ‘juara’… pasti ada satu kelebihan tuan-tuan yang boleh tuan2 yang tuan2 boleh banggakan dan perakukan. Bermula dari sana perkembangakannya melalui rakan2 yang ada… ingat pepatah org tua2 ‘You will never know true happiness until you have truly loved, and you will never understand what pain really is until you have lost it’ itu tak mengapa sebab perkataan favorite abangjemm ialah ‘ presevarance’ dan ‘persistance’.
Terima Kasih
Abangjemm

6 comments:

kerbau said...

Salam,
terima kasih kerana masih memberi nasihat untuk rakan2 Budiman.Untuk contoh yang di berikan amat2 lah betul.Saya dah berniaga sejak tahun 92 dan tak pernah bekerja makan gaji secara tetap sehingga hari ini dan tak pernah kaya2 atau senang tapi saya sentiasa bersyukur dengan apa yang ada.Saya juga amat yakin suatu hari nanti Allah akan mengubah nasib saya dan keluarga......amin.
Sebagai seorang usahawan memang itulah pegangan saya kalau bercakap dari segi "appearance".tanya kida atau sutok atau antu raya atau sesiapa saja yang pernah berbual dengan saya mengenai perkara ini memang itulah perkara penting yang mesti dilakukan sebagai seorang usahawan,positive appearance.Bahkan saya pernah menguruskan satu transaksi projek yang bernilai 42m yang akan memberi pulangan komisen kepada saya dan 2 rakan lain hampir rm750,000.00.Perkara pertama yang isteri saya tanya setelah mou di tandatangani ialah apa yang saya akan buat kalau transaksi ini berjaya.Jawapan saya ialah untuk beli mercedes yang murah2 macam 230E dan main golf.Semuanya kerana positive appearance yang harus saya tunjulkan untuk teruss maju kerana dari situ lah kepercayaan orang akan datang dalam dunia perniagaan.
Seperti yang abg.jem contohkan,orang berniaga yang pakai merc atau bmw tapi duit tak ada.Namun begitu kita jangan lupa merc atau bmw tu semuanya perlukan modal yang buksn sedikit walaupun sekkadar untuk downpayment.Bagaimana agaknya kwn2 budimsn ysng 5/6 orang ni atau sesiapa saja yang setaraf dengannya termasuk saya yang tak mampu lagi untuk berbelanja walaupun gula2 50sen untuk anak2,tak mampu lagi untuk membeli roti canai untuk sarapan anak2 dan macam2 lagi ketidakmampuan dalam hidup yang abg, jem lebih maklum.Positive appearance yang macam mana harus di lakukan?
Banyak teori2,prinsip2 dan falsafah2 dalam kehidupan ini sangat sesuai dan seronok untuk diperkatakan tapi hanya dapat di aplikasikan dengan wang(walaupun tidak semua perkara).Sebagai contohnya ada orang mengatakan yang dia tak suka beli barang secara hutang,samada hutang barang dapur atau apa saja,ini dikatakan prinsip hidup kononnya.Tapi samada kita sedar atau tidak ianya prinsip atau pegangan untuk orang2 yang berduit.Bagaimana dengan orang yang susu anak dah habis,api atau air nak kena potong,lauk kat rumah dah tak ada,beras dah habis,anak2 yang perlukan belanja untuk kesekolah dan mcm2 lagi,bagaimana prinsip ini yang sememangnya bagus dan baik dapat di aplikasikan atau sesuaikah prinsip ini untuk mereka......?
Terlalu banyak contoh2 lain yang dapat saya berikan tapi matlamat saya di sini ialah untuk kita sama2 berfikir secara hikmah,matang,rasional,bijak dan yang paling penting meletakkan diri kita di tempat orang yang nak kita perkatakan bukan di depan,di belakang atau di sisi orang berkenaan kerana ianya akan menyebabkan diri terasa pandai,Nauzubillah.

Waleed said...

Salam
Syukran ats pandangan dan nasihat yg diberi oleh Abg Ker dan Abg Jem.
Saya x pandai nak memberi pandangan sekadar cuitan sahaja boleh la. Kehidupan ni sgt subjektif...lain org lain cara...dgn kurniaan akal fikiran , masing2 ada idea tersendiri dan kehidupan sekeliling juga mempengaruhi kita.Anyway bagi saya , apa yg diutarakan oleh abg jem dan abg ker adalah baik dan terimalah pandangan mereka yg ikhlas secara positif.Kita renungkan diri kita sendiri...apa hala tuju kita...yg baik? yg kurang baik? dan mcm2 lagi.

p/s baik saya stop kat sini..nanti abg jem n abg ker kejor lak....
amin

Abgjemm@gmail.com said...

Salam Abg Ker Abg Walid...

Yang pentingnya disini ialah 'isu utama'... buangkan jauh2 sikap rendah diri dan sebagainya samada dari hati maupun pemikiran...
Merc,BM tu analogy jer Abg Ker, abgjemm tak kata kalu nak maju musti ada merc... apa pun terima kasih diatas komen dan perhatian abg ker terhadap rakan-rakan BudiMan...

kerbau said...

Salam,
maafkan saya jika terlanjur bahasa,niat saya bkn utk menentang,membangkang atau jauh sekali utk menyalahkan kata2 abg.jem bahkan amatlah benar ckp abg.jem.Saya jg amat2 faham bhw bmw n merc itu jg adalah contoh(maaf,sy tk pandai nk sebut analog2 ni).
Apa yg nk di sampaikan disini ialah keadaan seseorang itu tdk sama atau seperti kata walid tiap dari kita dipengaruhi oleh persekitaran yg berbeza.
maksudnya,alangkah baik kalau kita tidak menempelak atau melabelkan seseorang itu gagal hanya kerana orang itu tidak dpt buat atau ikut seperti kita.
Semoga kita semua mendapat manafaat drpd perbincangan yg harmoni ini.........amin.

Mat Dwan said...

Salam Abg Ker, Abg Jemm, Ang Walid

Abg Jemm mai buat lawak lagi.. pen pen pon pon

Aku rasa Abg Ker ada betulnya, Abg Jemm juga tidak salah... sebab hanya diri kita yang mengenali diri kita ,, tul tak bro dan setiap keputusan yang kita ambil, kita sendiri yg akan tanggung...

tu la pasal bro.. kadang2 kita kawen dua pun org sebelah (bini kita la) tak tahu.. yang aku tahu abg jemm kawen 3 heehe... i m sorry

Salwani said...

Saya suka baca tulisan Abang Jem. Lepas ni nak mintak Abang Roti pulak tulis sket. apalah ertinya Jem tanpa Roti.

Kerbau, kawan2 kita kat SMTT dah berdozen2 masuk FB. Kalau sempat create akaun FB, connect ke saya, nanti saya akan suggest kawan SMTT seperti Aziz, Wan Mat Zailani, Azam Azi, Seh, Dato' Fadzil dsb. Dato Fadzil tu buka bisnes sampai ke Leeds. Mahasan dan Aziz juga ada bisnes sendiri.

abeJemm, saya memang minat ngan bisnes sebab mak ayah kawe toke ikan, ada kedai runcit, tapi Cik Abe Kawe tu, atuknyapun kerja makan gaji, drebar race course. Beberapa kali kawan mencuba, tapi tanpa sokongan suami segalanya payah nak menjadi. Kawe pernah rugi RM40K. Skrg single income, tapi tak pe lah, setakat ni cik abe seorang suami yg baik, dok rumah diam2 tengok TV, hantar anak ke sekolah.