Wednesday, December 09, 2009

seMbaNG cuti seKOLaH

Lama benar rasanya tak menjengok blog, bukan sebab bz sangat tetapi takde idea nak tulis dan banyak surfing ke site lain-lain. Tambahan pulak cuti sekolah ni, jadi masa dengan komputer terhad sedikit sebab dia orang banyak take charge control komputer dengan My Space.

Raya Aidil Adha pula saya sempat pulang ke kampung di Temerloh pada malam Khamis dan terperangkap jem kat Highway Karak sampai 4 jam juga. Jumaat pula petangnya saya balik semula ke KL dan esoknya Sabtu saya pagi-pagi lagi cabut ke Perlis dan singgah di Mahang, Selama. Cuma balik dengan anak saya Muhaimin dan ke dua mentua saya. SK pula tinggal di KL kerana terpaksa hantar Sarah pulang ke asrama menghabiskan SPM yang akan tamat pada Khamis nanti 10 Disember. Ahadnya setelah bermalam di Perlis saya pulang ke KL bertolak jam 5 petang dan terperangkap dalam kesesakan PLUS highway selama 12 jam dan sampai ke rumah pada jam 5 pagi. Sengsara beb.

Petang semalam saya ke rumah Kudin Mekanik untuk menukar minyak hitam Volvo saya dan balik dari situ saya sempat pula singgah di ofis Padil Sutok. Lama jugak saya bersembang dengan beliau hampir 3 jam dan sempat ngeteh lagi kat Mamak di bawah ofis beliau. Macam-macam sembang berkenaan kengkawan budiMaN (bukan mengumpat beb...hehe). Saya juga sempat menelefon Haji Bilal kita yang baru pulang dari menunaikan haji dan beliau beritahu sampai pada malam Khamis lalu (3 Disember). Beliau sihat cuma batuk sedikit dan masih lagi kelamkabut sedikit menguruskan beberapa hal peribadi. Insyaallah saya beritahu beliau kalau dah ok tu bolehlah kengkawan budiMaN datang ziarah nanti.

Kitang juga ada telefon mengajak kengkawan budiMaN mengeteh malam tadi dan saya serta Padil tunggu beliau tetapi malangnya beliau tidak dapat sampai awal dan terpaksa tunda lain kali pulak. Saya dari ofis Padil tadi terus pulang ke rumah dan sebaik sampai kerumah, Antu dpA bersama Hanip diB pulak telefon beritahu mereka nak mengeteh kat Desa Pandan. Mulanya saya cadang nak join jugak tapi lepas mandi kat rumah bantai pulak terlelap kat sofa depan TV, sedar-sedar dah pukol 12 tengah malam, jadi saya sms Antu cakap esok malam lah kalau beliau masih ada di KL.

Dalam fikiran saya macam nak adakan satu acara Amal budiMaN sebab banyak rakan budiMaN 4-5 orang juga yang dalam pengetahuan saya sekarang ini betul-betul dalam kesempitan sampai ada yang sms kepada saya dapur rumah dah seminggu tak berasap. Cuma mengharapkan simpati adik beradik dan rakan-rakan. Saya tahu ada 2-3 orang rakan budiMaN kita yang mengalami keadaan ini sekarang. Dan bagi 2-3 orang lain lagi memang kesempitan lah tambahan dengan sekolah yang akan di buka tak lama lagi. Kadang-kadang dia orang ni nampak jer macam takde apa-apa tapi dalam hati hanya Allah swt saja yang tahu bebanan mereka itu. Saya pula cuma boleh membantu setakat termampu oleh saya seorang tetapi tidak kesemuanya. Tambahan pula bisnes saya pun bukanlah seberapa sangat bab kata orang macam menoreh getah juga, time hari panas adalah, tapi bila time hujan...nganga je la...sekarang ni pulak nampak macam hujan jer memanjang.... masak kari beb.

Tapi ntahlah, setakat ini saya tak ada idea camne nak buat amal budiMaN ni dengan penyertaan rakan-rakan semua. Tapi bila fikir selain dari tolong kanak-kanak susah atau keluarga susah lain, baik juga kalau kita dapat bantu rakan budiMaN kita sendiri yang juga sangat-sangat memerlukan seperti 4-5 orang rakan budiMaN kita yang kesusahan itu. Kita ni kekadang susah cuma tak mampu nak bayar kereta atau kredit kad atau loan tapi dapur boleh jugak berasap lagi tapi ini susah sampai takde nak makan apa pun bagi anak bini beb, macam ada yang kata beli susu cair, bancuh dalam botol, bagi anak baby menyusu beb... lu fikir la sendiri!

2 comments:

Salwani said...

Salam Kida

sekarang ni dah musim facebook dan twitter. siapa ada facebook? facebook saya Salwani Ali

ummi said...

Kida, aktiviti membantu untuk yang susah ni on ke x eh? kalau ada apa2 program, bgtau la eh..